اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
چهارشنبه, 03 خرداد 1396
 
 

پیام شهردار

راهنمای سایت

معاونت حقوقی مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط مدیر سایت   
دوشنبه, 01 خرداد 1391 ساعت 08:04

 

جناب آقای حمزه گودرزی

مقدمه:
در سازمان شهرداریها یکی از اداراتی  که ازقدیم الایام با نقشها و اهم وظایف مقرره شهرداری ذیمدخل و موثر در امور مربوط به نقشهای مذکور بوده، متصدی امور حقوقی بنام اداره حقوقی میباشد که در طول سنوات گذشته یقیناً از بدو تاسیس بلدیه (در قوانین بلدیه، قانون اوقاف و بلدیه مصوب سالهای 1285 ، 1288 شمسی است) که بنحوی در بدایت شروع تصدی مسائل حقوقی مطروحه و ساختار وشرح وظایف شهرداری موثر وقابل اعمال بوده است مسائلی چون اخذ و مطالبه عـوارض هزینه های صدور پروانه ساخت ، عوارض مختلف تحت عنوان عوارض     دروازه ای ، ایاب وذهاب مسافران وآنچه که در مقررات مربوطه منابع درآمد شهرداری را تشکیل و از سال 1288 شمسی تاکنون مجری و در مسیر تحولات قانونی مواجه با مصوبات جدید و در کنار مقررات قانون مدنی به حیات خود ادامه داده است در سالهای اخیر نظر به تعداد وظایف شهرداریها، توسعه شهری، افزایش جمعیت، کثرت ساختمان سازی، ابلاغ طرحهای مصوب جامع و تفصیلی، ایجاد رشته ای بنام حقوق شهرسازی را ایجاد نموده است، تأسیس این رشته از حقوق که ارتباط ناگسستنی با دایره شمول قانون مدنی در دنیای معاصر وحقوق زنده دارد ایفای نقش شهرداری را در مقام تنظیم روند شهرسازی و اعمال مقررات وایفای حقوق ناشی از اعمال آن مقررات بالاخص حقوق شهرداری را مبرهن وآشکار مینماید، با توسعه امور، اداره حقوقي به معاونت حقوقي و املاك تغيير شكل يافت كه متولی پاسخگویی به مسائل حقوقی و ملكي و دعاوی مطروحه و اقامه دعوی بر عليه متجاوزين به حقوق شهرداریست. اداره حقوقی و املاك شهرداری کماکان وبیش از پیش دررابطه با حقوق شهرسازی نقش های محوله را که روز به روز در حال توسعه مي باشد به خوبي ايفا مي نمايد.





شرح وظايف واحد املاك:
1ـ ارزيابي جهت تحصيل حريم و تكميل پرونده خريد املاكي كه در طرح توسعه معابر يا در مسير طرحهاي مورد نظر شهرداري قرار مي گيرد.
2ـ تهيه و تنظيم و ارائه توافق نامه به شورا جهت تصويب و اجراي صحيح مفاد توافق نامه مصوب.
3ـ بررسي ، ارزيابي و كارشناسي اراضي و املاك مورد معامله شهرداري اعم از خريد و فروش ، استيجاره و تهيه فهرست هاي مورد نياز هر طرح.
4ـ اقدام به ثبت كليه معاملات ملكي شهرداري در دفاتر اسناد رسمي.
5ـ ثبت دفاتر املاك و اراضي شهرداري و تغييرات آن طبق دستورالعملهاي صادره.
6ـ صورت برداري و نگهداري املاك و اراضي متروكه و مسيلها با همكاري نواحي و مسئولان واحدهاي مربوطه شهرداري.
7ـ شركت فعال و مستمر در جلسات و كميسيونهاي مختلفي كه شهرداري تعيين مي نمايد.
8ـ انجام ساير اموري كه از طرف مافوق ارجاع مي گردد.




شرح وظايف واحد حقوقی:
1- پیگیری دعاوی له و علیه منطقه از طریق مراجع قضائی و انتظامی، دیوان عدالت اداری و اداره  کار
2- درخواست و پیگیری از مراجع قضائی به منظور اخذ  دستور لازم جهت ورود به املاک موضوع آراء ماده صد، ساخت  و ساز غیر مجاز و رفع  خطر و سایر موارد  اعلامی از سوی نواحی
3- بررسی و اظهار نظر در مورد توافقات فی مابین منطقه با اشخاص در مورد  تغییر کاربری، توسعه تجاری و غیره به منظور کم کردن موارد  اقامه دعاوی احتمالی علیه  شهرداری
4-بررسی و امضاء قراردادهای منعقده فی مابین منطقه و سایرین
5- پاسخ  به  استعلامات مراجع قضائی و انتظامی
6- پاسخ  به استعلامات ادارات و معاونتهای منطقه 
7- پاسخ به  استعلامات اداره کل حقوقی
8- استعلام از ادارات و معاونت های منطقه در جهت پاسخگویی و دفاع نسبت به دعاوی و شکایات مطروحه علیه شهرداری
9- مکاتبه و تعامل با اداره کل حقوقی در جهت پیگیری پرونده های مطروحه در دیوان عدالت اداری
10- درخواست و پیگیری اعمال ماده 9  لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی واقع در طرحهای عمومی ...مصوب 1358 به منظور اجرای طرحهای عمرانی منطقه
11- ارشاد و معاضدت قضائی همکارانی که به واسطه انجام وظایف خود به  مراجع قضائی و انتظامی احضار می گردند.
12- توجیه و ارشاد مراجعین که قصد شکایت علیه شهرداری دارند به منظور انصراف مشارالیهم از شکایت و توافق با شهرداری
13- انجام سایر موارد ارجاعی مرتبط



شرح وظايف واحد آموزش:
1-    اداره امور مربوط به اطلاع رساني و آموزش
2-    اجرا و هدايت كليه فعاليت هاي آموزش (برنامه هاي آموزشي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت) در سطوح مختلف پرسنلي، شهروندي، متوليان و مديران
3-    انجام امور انتشارات علمي و آموزشي در چهارچوب فعاليت هاي مديريت شهري
4-    جمع آوري فعاليت هاي مربوط به موضوعات آموزشي سازمان هاي زير مجموعه و هماهنگي و برنامه ريزي
5-    همكاري با كليه معاونت ها و سازمان ها به منظور برگزاري سمينارها و كلاس هاي آموزشي قوانين و مقررات حقوقي
6-    ثبت و ضبط كليه رويدادهاي آموزشي و ارائه گزارش آن به مقامات مافوق
7-    فراهم نمودن زمينه مشاركت همكاران در كلاس هاي تخصصي داخل و خارج از سازمان مربوطه جهت آشنايي هر چه بيشتر با قوانين مسئوليت مدني و رعايت اين قوانين در محيط كار و همچنين آشنايي با قوانين و مقررات شهرداري

 

شعار سال

خدمات الکترونیکی

 
 
 
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.